Mi az a SUP?

MI IS A STAND-UP-PADDLING

A SUP a Stand-Up-Paddling rövidítése, mely állva evezést jelent. E sport űzője egyfajta szörfdeszkán (SUP deszka) áll és egy speciális evezővel hajtja magát. Ez a világ legdinamikusabban fejlődő vízisportja, mely (adott esetben némi szakmai oktatás útján) mindenki számára könnyedén elsajátítható.

A supozás egy fantasztikus, természetben végzett fitnesztréning, mely fejleszti az erőt, kitartást, koordinációt és az egyensúlyérzéket. Ez lehet a Crossover-tréninged, mely igénybe vesz fizikálisan, vagy használd egyszerűen egy laza kiránduláshoz lenyűgöző természeti élményekkel!

Stand up! Állj fel és használd ki a számos nem várt lehetőséget, melyet a Stand-Up-Paddling nyújt! A Makaio-val könnyen belevághatsz ebbe a bámulatos vízi sportba. A különböző célcsoportok és felhasználási helyek figyelembevételével, gondosan válogatott kínálatunkból mindig megtalálod a számodra tökéletes deszkát.

HONNAN SZÁRMAZIK A STAND-UP-PADDLING?

A sportág eredete a polinéz halászok technikájára vezethető vissza, akik kenujukban állva hajtották magukat előre. Manapság is használnak Ázsiában egyemberes bambusztutajt, amit állva, rúd vagy evező segítségével hajtanak. A 20. században aztán hawaii szörfösök kezdtek el evezőt használni, hogy gyorsabban tegyék meg a part és a hullámtörő zóna közti távot. A deszkán állva a szörfoktatók is jobban figyelemmel kísérhették tanulóikat.

HOL TUDOK SUPOZNI?

Lényegében bármilyen vízen. Nincs szükség hozzá sem szélre, sem hullámokra. Evezhetsz állva tavakon, folyókon vagy épp a tengeren. Az utóbbi időben egyre több szörf- és kenukölcsönző bővítette kínálatát SUP deszkákkal.

SUPOZÁS –AZ ELSŐ LÉPÉSEK

Az első próbálkozást érdemes nyugodt vízen, szélcsendben végezni. A SUP deszkát szkegekkel előre vízre helyezzük, majd térdelve elhelyezkedünk rajta. Még térdelő helyzetben megpróbáljuk magunkat egyensúlyban tartani, aztán lassan felállunk. A deszka közepén kell állnunk, ott, ahol általában a hordozófül található. Lábainkat helyezzük egymás mellé, de a deszka széleihez nyitva. Eközben az evezőnket akár egyensúlyozásra is használhatjuk. Amint meg tudjuk tartani az egyensúlyunkat a deszkán, elkezdhetünk evezni. Az evezőt lehetőleg nyújtott karral az egyik oldalon elől a vízbe szúrjuk, majd a deszka mellett a vízben vezetve hátrafelé húzzuk. Amint az evezőnk a deszka hátsó feléhez ér, kihúzzuk, majd lehetőleg egyenes mozdulattal újból elől a vízbe merítjük. Néhány evezőcsapás után a deszkánk kezd elfordulni az evezett oldaltól ellentétes irányba, így nem egyenesen halad. Legkésőbb ekkor kell az evezésben oldalt váltanunk. Ilyenkor nem a karjainkat keresztezzük, hanem az eddig az evező szárán lévő kezünket a markolatra helyezzük, miközben másik kezünket az evező szárára csúsztatjuk.

Youtube: SUP Alapok

A DESZKA FÉKEZÉSE/MEGÁLLÍTÁSA

A deszka lassulását, megállását úgy érhetjük el, hogy egyszerűen az evezőt függőlegesen a vízbe merítjük.

EGYENSÚLY A DESZKÁN

Amennyiben a gyakorlás során vagy menet közben meginog alattunk a deszka, leguggolhatunk vagy letérdepelhetünk, így az alacsonyabb súlypontnak köszönhetően stabilizálhatjuk deszkánkat.

FORDULÁS A DESZKÁVAL

Fordulni az evező segítségével lehet. Kezdőként egyszerűen evezzünk hátrafele, és a deszka evezőcsapásunk oldalához fordul. Ha már gyakorlottabbak vagyunk, gyorsabb fordulás érhető el speciális evezőtechnikákkal.

SUP ÉS A FITNESZ

A Stand-Up-Paddling tökéletes, teljes értékű, ízületkímélő tréning bárkinek. Erősíti a felsőtest izomzatát, a hasat, a hátat. A deszkán való egyensúlyozástól erősödik a láb és fejlődik az egyensúlyérzék. E sportot űzheti bárki kortól és előismeretektől függetlenül. Kitűnő workout, mely az egész testet megmozgatja. Csekély mértékben terheli a szív- és érrendszert, így idősebbeknek, kevésbé sportos egyéneknek is megfelel, sőt, a gyógytornászatban is alkalmazzák.

YouTube link: ?

Az állva evezés nem csupán a férfiak sportja, hanem az egész családé. Kiváló egész testes edzés nőknek, segít az alakformálásban, a tartás javításában.  Túradeszkáinkon gyermekünket is magunkkal vihetjük, 6 éves kortól ráadásul már egyedül is képesek evezni. Friss tudományos kutatások kimutatták, hogy a supozás az egyik leghatásosabb, egész testet megmozgató sportág, ami emellett még a térd ízületeit is kíméli.

SUP ÉS A BIZTONSÁG

Az állva evezés alapjainak elsajátítását mindig nyugodt vízen, egy másik személy társaságában végezd! Biztonságod érdekében ajánlott egy kezdő kurzuson való részvétel, melyre az ország egyre több pontján lehetőség nyílik. Kezdőként válasszunk kellően nagy deszkát, melyen kisebb sodrásban kis könnyű állva maradni. Erre a célra Allround/Általános deszkáinkat tudjuk ajánlani.

Akárcsak az utcai közlekedésnek, a vízi közlekedésnek is meg vannak a maga szabályai. Ismerd meg ezeket, mielőtt supozni indulsz! Mindig tartsd be az adott vízre vonatkozó szabályokat és előírásokat! Soha ne becsüld alá a szelet, a hullámokat és az áramlatokat, különösen tengeren és nagy folyókon! Csak a képességeidnek megfelelő vizet válassz! Ha kirándulni indulsz a deszkáddal, előtte mindig tájékozódj a várható időjárásról! Supozás közben viselj mindig e sportnak megfelelő ruházatot, mely véd a hidegtől ugyanakkor nem akadályoz az úszásban! Jól beváltak a neoprén ruhák és cipők. Mint minden vízi sportnál, a Stand-Up-Paddling-nél is alapvető feltétel, hogy tudj úszni.

Ha kérdésed merül fel a témában, írj nekünk: info@makaiosup.hu

A MEGFELELŐ SUP DESZKA KIVÁLASZTÁSA

MELYIK DESZKA MIRE VALÓ?

Az eltérő követelmények és felhasználási helyek különböző deszkákat igényelnek. Minél szélesebb és vastagabb a formája (Shape), annál több felhajtóerővel bír a deszka. A nagyobb űrtartalom következtében könnyebb egyensúlyozni rajta és így könnyebben uralható. A nagyobb ellenállás miatt azonban nehezebb evezni és nagyobb sebességet elérni. A SUP deszkákat a következő kategóriákba soroljuk:

WAVE azaz HULLÁM DESZKA

A tenger vagy folyó hullámaira termett. Rövid és fordulékony, ezért használata a kezdőknek nehézséget okoz. Kiadósabb folyóvízi vagy tavi túrákra nem a legalkalmasabb.

ALLROUND avagy ÁLTALÁNOS és TÚRA DESZKA

Ezek a deszkák folyón vagy tavon való túrázásra alkalmasak, valamint part közeli kisebb hullámokon is bevethetőek. Hosszabbak, mint a hullám-deszka és a szélesebb és vastagabb formájuknak köszönhetően könnyebben uralhatóak. Tökéletes választás kezdőknek, családoknak és haladóknak is. Aki szívesen vesz részt hosszabb túrákon, válasszon olyan deszkát, mely csomagrögzítő kötelekkel is el van látva. Túra deszkának válassza Makaio Kula Nui modelljeinket egyikét!

RACE avagy VERSENY DESZKA

Viszonylag hosszú, keskeny deszka, melynél a teljesítmény játssza a főszerepet. Nagy sebesség érhető el vele, mindazonáltal nehezebb egyensúlyozni rajta, különösen hullámzó vízen. Ezért elszánt versenyzőkön kívül másoknak nem igazán ajánlott. A hagyományosan epoxyból, esetleg karbonból készülő deszkák mellett a felfújható deszkák is egyre inkább elterjedtek. E magas követelményeknek megfelelve kínáljuk gyors és jól kezelhető Makaio Race Tec 12.6 modellünket és Makaio Race Tec 14 V2 deszkánkat haladóknak.

WILDWATER avagy VADVÍZI DESZKA

Vadvízen különösen stabil deszkára van szükség. Egyre gyakrabban használnak felfújható deszkákat, melyek kellően robosztusak és rugalmasságuknak köszönhetően ellenállnak az ütődéseknek. Makaio Stream, Makaio Hamani és Makaio Hamani V2 modelljeink e területen kiválóan helyt állnak.

SUP DESZKA VÁLASZTÁSI SEGÉDLET

A SUP deszka hossza és szélessége a felhasználás helyének, a használó készségszintjének (kezdő, haladó vagy profi) és tömegének függvénye. Általános érvényű ajánlás ezért nehezen határozható meg.

SZOKÁSOS DESZKAMÉRETEK

10’6″ = kb. 304 cm (Allround vagy általános deszkák) kezdőknek és haladóknak.

11’5″ = kb. 335 cm (Allround- és túradeszkák) kezdőknek, családoknak és haladóknak.

12’6″ = kb. 384 cm (a legelterjedtebb versenydeszka méret) sportos kezdőknek, haladóknak és profiknak.

14’0″ = kb. 427 cm (verseny deszkák) gyorsaságra vágyó sportolóknak (Számít a méret).